Договір поставки товарів: практичні поради і підводні камні

Договір поставки товарів: практичні поради і підводні камні
Оцініть публікацію:

В буденній діяльності будь-якого підприємства не обійтися без такого елементу як договір поставки товарів. На перший погляд в цьому немає нічого екстраординарного. Ви потребуєте товар, знаходите постачальника, підписуєте договір і на цьому всі питання закінчуються. Після підписання в телефоному режимі робите замовлення, отримуєте товар. Що може бути простіше? І взагалі для чого тут потрібно витрачати гроші на юридичну допомогу, якщо і так все впорядку? На жаль, це лише на перший погляд.


ДЛЯ ЗАМОВЛЕННЯ ПОСЛУГ


‭+380 (93) 718 64 94‬
(відповідаємо у месенджерах: Skype, Telegram, Viber, What’s up, Messenger Facebook)


Що може бути не так?

Ви замовили товар, домовились, що оплатите його через певний строк і коли оплачуєте наступну партію Постачальник повідомляє, що Ваші кошти зараховані, як оплата боргу за попередню партію, яку Ви мали оплатити через пару днів? Що трапилося? Чому так?

договір постачанняЯк правило, в договорі зазначається строк протягом якого Ви отримуєте відтермінування. В разі несплати протягом цього строку коштів – виникає зобов’язання оплатити штрафні санкції. Натомість, перераховані кошти на рахунок Постачальника зараховуються для покритя неоплачених товарів, а також відповідних штрафних санкцій передбачених договором. Договір поставки товарів може містити чимало підводних камнів.

Неодноразово виникало питання: “Чому мене ніхто не попередив?”

Я розмовляв телефоном декілька днів перед цим випадком. Мої клієнти очікувають на цю партію, яка не була відправлена через те, що гроші зарахувались за попередню поставку. Через це я змушений залучати додаткові обертові кошти, давати пояснення чому товар затримується.

Випадки з практики свідчать, що люди підписуючи договір, ознайомлюючись з ним не бачать в ньому нічого підозрілого, а Постачальник запевняє, що це стандартний договір.

Для людини недосвідченої в даному питані, не виникає сумнівів чи насправді все так стандартно? Чи все відповідає чинному законодавству? Наша відповідь — ні. Постачальники намагаються себе забезпечити від зайвих витрат. До прикладу, на заміну неналежної якості товару, скорочуючи строки повернення при знаходженні дефектів, прихованих дефектів, скорочуючи строк для повернення чи обміну на товар належної якості.

Переглянь відео на нашому YouTube каналі

Хвилина законодавства

Стаття 675 Цивільного кодексу України передбачає гарантії якості товару:
Товар, котрий продавець передає або зобов’язаний передати покупцеві, повинен відповідати вимогам  якості на момент передачі покупцеві, за умови, що інший момент визначення відповідності товару цим вимогам не встановлено договором купівлі-продажу.

Законом чи договором також може бути встановлений інший строк, на протязі котрого продавець дає гарантію якості предмету договорму, а саме товару ( іншими словами гарантійний строк).

В третій частині статті зазначається, гарантія якості предмету договору охоплює всі комплектуючі, при умові, що договором не встановлено інше.

Як ми бачимо дана стаття має диспозитивний характер і договором може передбачатися і менший гарантійний строк на товар. Це дає можливість звільнити себе від додаткової відповіданості шляхом передбачення цього у договорі (крім деяких видів товарів, гарантійний строк яких закріплений на законодавчому рівні). Рекомендуємо проаналізувати свій договір на наявність саме цих підводних камнів, адже всім відома фраза: “довіряй, але провіряй.”

Знайомимося ближче: договір поставки товарів

Звернувшись до Цивільного кодексу України, побачимо, що в статті 712 закріплене поняття даного договору. Згідно кодексу продавець (постачальник), при умові, що він здіснює підприємницьку діяльність, зобов’язується передати у строк, який зазначається договором (строки) товар у власність покупця, але лише для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, але вони не можуть бути пов’язані з сімейним, особистим, домашнім або іншим використанням подібним до вище перелічених, а покупець приймає на себе зобов’язання прийняти товар, при цьому сплатити певну грошову суму за нього.

Договір поставкиВ частині другій цієї ж статті зазначаєтсья, що до договору поставки застосовуються загальні положення іншого договору, а саме купівлі-продажу, але якщо інше не було встановлено договором, законом, або ж не випиливає з характеру відносин сторін. Щодо аналізу самого характеру договору поставки, то потрібно зазначити, що він є двостороннім, консесуальним і оплатним. Важливо зазначити, що на момент укладення даного виду договору товар може відсутнім у продавця.

Зауважимо, що неодноразово трапляються випадки, коли подаються до суду позови з вимогою визнання договору недійсним і розірвання його в односторонньому порядку у зв’язку із тим, що він був підписаний особою без належних на це повноважень. Це може бути як з боку покупця, так і з боку постачальника (частіше покупця). При веденні підприємницької діяльності сторони нехтують банальними, але необхідними вимогами правильності укладання договору, а саме перевірці повноважень на те у осіб, які підписують договір поставки.

Приклад з практики

Договір поставки товарів є оплатним, тому покладає на покупця обов’язок здійснити платіж за поставку. Покупець, бажаючи уникнути покладених на нього зобов’язань, вказав у позові, що він укладений з особою, яка є Поставкаспівробітником фірми, але немає на те повноважень, щоб укладати договір, а постачальник не перевіривши їх поставив товар. Проте, суд вказав на те, що договір виконувався. Даному позову передувало постачання товару, а саме п’ять партій щотижня, протягом яких покупець приймав даний товар і оплачував та підписував видаткову накладну уповноваженою на те особою. Тобто договір виконувався і прийнявши товар згідно з товарної накладної, особа приймає на себе відповідні зобов’язання, тому визнав покупця, як такого,  що має виконати зобов’язання за даним договором, за уже поставлений товар.

Запитання та відповіді

Святослав Попович, партнер Юридичної компанії Law AdvisersЗа додатковими запитаннями щодо договору поставки та договорів загалом, з питаннями по статті можете звертатися до автора та партнера команди Law Advisers Поповича Святослава. Зв’язатися.


ДЛЯ ЗАМОВЛЕННЯ ПОСЛУГ


‭+380 (93) 718 64 94‬
(відповідаємо у месенджерах: Skype, Telegram, Viber, What’s up, Messenger Facebook)


Якщо Ви знайшли описку, будь ласка, підкресліть її та нажміть Shift + Enter (разом) чи нажміть сюди, щоб проінформувати автора.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *